Oamk
Malli: UKI Arkkitehdit Oy

Tietoa Cavesta

3D-virtuaalilaboratorio on CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) -tyyppinen laitteistokokonaisuus. Syksyllä 2012 valmistuneen Caven rakentaminen synnytti Oamkiin saumattoman suunnittelutilan 3D-käyttäjäkokemuksille.

Cave on rakennettu tilaan (mitat 8 x 8 x 3,5 m, l x p x k), jossa on kaareva optinen projektiokuvapinta sekä kolme stereokanavaa projisoinnille ja lisäksi stereokanava lattiaprojisoinnille. Projisointi on toteutettu etuprojisointina.

Etuprojisoinnin edut tyypilliseen taustaprojisoituun asennukseen verrattuna:

  • pienentää tarvittavan tilan tarvetta
  • auttaa saavuttamaan terävämpiä kuvia
  • auttaa välttämään epäjatkuvuutta kuvapinnassa (hot spotit, saumat, varjot.)

Kuvapinta (13 x 2,5 m, p x k) mahdollistaa 180 asteen avauskulman 3,5 metrin säteellä. Useampi korkearesoluutioprojektori heijastaa kuvaa noin 50 000 ANSI lumenin tehokkuudella. 12 DMX-hallittua RGB-valoa mahdollistavat väriä vaihtavien tehosteiden käytön. Lisäksi Caveen on mahdollisuus liittää muita DMX-ohjattuja laitteita kuten savukoneita. Liikkeentunnistusjärjestelmä mahdollistaa käyttäjän vuorovaikutuksen. Äänentoisto on toteutettu 7.1-kanavaisella surround-järjestelmällä.

3D-virtuaaliympäristöt

3D-kuvatuotantoa hyödyntävät immersiiviset ympäristöt ovat tunnettu virtuaalitodellisuuden työkalu. Ensimmäinen CAVE-tyyppinen kokoonpano esiteltiin vuonna 1992. Siitä lähtien erilaisia virtuaaliympäristörakenteita on käytetty havainnollistamaan ja tutkimaan erilaisia konsepteja, esimerkiksi:

  • arkkitehtuurissa ja sisätilojen rakennuksessa
  • peliarkkitehtuurissa ja vuorovaikutustutkimuksessa
  • panoraamakuvissa ja elokuvissa
  • simulaattoreissa.

Immersiivisiä virtuaaliympäristöjä on aikaisemmin tyypillisesti hyödynnetty insinöörinäkökulmasta ja käytännöllisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Me Oamkissa olemme kiinnostuneita luomaan rikkaita, jopa taiteellisia esityksiä. Näin ollen meillä Oamkissa on ollut tavoitteena toteuttaa riittävän monipuolinen ympäristö, joka mahdollistaa myös holististen stereoskooppisten 3D-käyttäjäkokemusten tuottamisen.